
 1 

 

 

 
 

 

 
 

 

Monitoring Study: 

 

Gaza - Israeli & Palestinian Sources in the UK Press 
 

 

 

 

Author: 

 

Guy Gabriel - AMW adviser 

 

 

 

 

Contact details: 

 

Tel: 07815 747 729 

E-mail: info@arabmediawatch.com 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 2 

Contents 
 
Summary         3 

 

Overall Three-Week Analysis of British Press    4 

 

Number-of-Articles Breakdown      5 

 

Week-on-Week Changes       6 

 

Weekly Values of Total Words and Sources Used for Palestinians   7 

 

Three-Week Analysis of the Daily Express     8 

Three-Week Analysis of the Daily Mail     9 

Three-Week Analysis of the Daily Mirror     10 

Three-Week Analysis of the Daily Telegraph    11 

Three-Week Analysis of the Evening Standard    12 

Three-Week Analysis of the Financial Times    13 

Three-Week Analysis of the Guardian     14 

Three-Week Analysis of the Independent     15 

Three-Week Analysis of the Sun      16 

Three-Week Analysis of the Times      17 

 

The Sunday Newspapers       18 

 

Number-of-Articles Breakdown      19 

 

Week-on-Week Changes       20 

 

Sunday Values of Total Words and Sources Used for Palestinians  21 

 

Individual Newspapers       22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

Summary 

 
Throughout the reporting of the Gaza conflict in the British press,

1
 the division of 

sources, and words devoted to sources, on either side demonstrated a greater 

proportion in favour of Israel: 58% of sources and 56% of words devoted to sources. 

 

Over the 21-day conflict, the British press published a total of 343 articles that used 

sources to report the story, 40 of which were Sunday newspaper articles. A spike in 

the number published can be seen following the initiation of the conflict, and around 

the time of the ground invasion. 

 

Daily newspapers 

 

The Guardian published the greatest number of articles (63, or 21% of the dailies’ 

total), and the Daily Express published the fewest (16, or 5%). Following the ground 

invasion, all dailies except the Guardian, Daily Telegraph and Express increased the 

percentages of words given to Palestinian sources (the Guardian remained constant, 

while the other two dropped by around a third to 37%). 

 

Following the Israeli attack on the UN-run school in Jabaliya and the killing of 30 

civilians in a reportedly designated “safe” house (6 - 9 January 2009), Palestinians 

received the highest values during the monitoring period (61% of sources and 63% of 

words devoted to sources). 

 

Overall, when taking both sources and words into consideration, the Express was the 

daily that closest approached a balance of 50 - 50%. The Daily Mirror was the only 

daily to return figures of above 50% for both Palestinian sources and words. The 

Telegraph was the least balanced daily, returning the lowest figures for both 

Palestinian sources (32%) and words used by those sources (37%). 

 

The Guardian is the only daily to have included at least one source from either side on 

every day it covered the story.  

 

Sunday newspapers 

 

The Sunday Telegraph published the most articles (eight, or 20% of the total). The 

News of the World and Sunday Star published the fewest (two, or 5%, each). Overall, 

the division of sources and words devoted to sources demonstrated a greater 

proportion in favour of Israel: 55% for sources, and 65% of words devoted to sources. 

 
The Independent on Sunday, Sunday Express and Sunday Times attained over 50% in 

favour of the Palestinians for sources and words devoted to sources. The Mail on 

Sunday was the most imbalanced paper in favour of Israel (Sundays and dailies), with 

only 16% of sources being Palestinian, and 17% of words devoted to those sources. 

                                                 
1
 The daily newspapers considered are: Daily Express, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Telegraph, 

Evening Standard, Financial Times, Guardian, Independent, Sun and Times. The Sunday newspapers 

considered are: Independent on Sunday, Mail on Sunday, News of the World, Observer, Sunday 

Express, Sunday Mirror, Sunday Star, Sunday Telegraph and Sunday Times. 

 



 4 

Overall Three-Week Analysis of the British Press 
 

Over the 21-day conflict, the British press published a total of 343 articles that used 

sources to report the story. Overall, the division of sources, and words used by 

sources, on either side demonstrated that a greater proportion was in favour of Israel: 

 

Sources

42%

58%

Palestine Israel

Words

44%

56%

Palestine Israel
  

 

 

Viewed as individual day-to-day change over the 21 days (28 December 2008 - 17 

January 2009), the figures are as follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Sources - Palestine Sources - Israel

 
 

Following the killing of two Israeli civilians by rocket fire on 29-30
 
December (day 2-

3), the percentage of both words and sources given to Palestinians dropped to the 

lowest values during the monitoring period (36% and 24% respectively). 

 

Following the attack on the UN-run school in Jabaliya and the killing of 30 civilians 

in a reportedly designated “safe” house (6 - 9 January), Palestinians received the 

highest values during the monitoring period (61% and 63% respectively). 

 

 

 



 5 

Number-of-Articles Breakdown 
 

Including Sundays, a total of 343 articles that used sources were published during the 

conflict. The number of articles that were published daily in the British press is 

represented below. A spike can be seen following the initiation of the conflict, and in 

days 9 and 10, around the time of the ground invasion. 

 

0

10

20

30

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

The number of articles, and percentage of the total that represents, that were published 

by each newspaper is below. 

 

 

63

43 41

32
26 26

21 18 17 16
21

14 13.5
10.5 8.5 8.5 7 6 5.5 5

0

10

20

30

40

50

60

70

G
ua

rd
ia
n

Tim
es

In
de

pen
de

nt

Tel
eg

ra
ph FT

M
irr

or
M

ai
l

S
un

S
ta

nd
ar

d

E
xp

re
ss

Articles % Total

 
 

Note: This table excludes Sundays (ie 28 December, 4 & 11 January) articles. The dailies published 

303 articles. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 6 

Week-on-Week Changes 

 
This section demonstrates the changes in weekly averages for the British press in 

general, and for individual newspapers. Following the ground invasion (day 7), the 

average percentage value for Palestinian sources rose by a small margin, but dipped in 

the third week. The number of Palestinian sources remained a minority compared to 

their Israeli counterparts throughout the three weeks. 

 

 

Palestinian Sources 

41
45

40

0

10

20

30

40

50

60

Week 1 Week 2 Week 3

 
The percentage of words given to Palestinian sources increased and decreased by a 

greater margin, surpassing the percentage of words given to Israeli sources in the 

second week only. 

 

 

Words Given to Palestinian Sources 

40

54

36

0

10

20

30

40

50

60

Week 1 Week 2 Week 3

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 



 7 

Weekly Values of Percentage of Words and Sources Used for Palestinians 

 

Newspapers varied in the proportions of sources and words given to sources from 

week to week. 

 

 

Percentages of sources given to Palestinians 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

E
xp

re
ss

M
ai
l

M
irr

or

Tel
eg

ra
ph

S
ta

nd
ar

d
FT

G
ua

rd
ia
n

In
de

pen
de

nt
S
un

Tim
es

Week 1 Week 2 Week 3

  
 

 

Percentage of words given to Palestinian sources 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

E
xp

re
ss

M
ai
l

M
irr

or

Tel
eg

ra
ph

S
ta

nd
ar

d
FT

G
ua

rd
ia
n

In
de

pen
de

nt
S
un

Tim
es

Week 1 Week 2 Week 3

 
 

 

 

 

 

 



 8 

Three-Week Analysis of the Daily Express 

 

The Express published the fewest articles of all newspapers under consideration in 

this survey - 16 (5% of the total). The division of sources and words to either side 

demonstrated a slightly greater proportion in favour of Israel: 

 

 

Sources

48%

52%

Palestine Israel

Words

47%

53%

Palestine Israel
  

 

Overall, when taking both sources and words into consideration, the Express was the 

newspaper that closest approached a balance of 50 - 50%. Viewed as individual day-

to-day changes over the three weeks, the figures are as follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for sources and 

words given to Palestinians dipped fairly significantly. These figures rose again in the 

third week. This was contrary to the more usual, opposite trend. On one occasion, the 

Express published an article with no Palestinian sources; on two occasions, it 

published articles with no Israeli sources. 

 

 

 

 

 



 9 

Three-Week Analysis of the Daily Mail 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a slightly greater 

proportion in favour of Israel: 

 

 

Sources

46%

54%

Palestine Israel

Words

45%

55%

Palestine Israel
  

 

Overall, the Mail approached a balance of 50 -50% more closely than seven of the 10 

newspapers. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the 

figures are as follows: 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians rose by five points. On three occasions, the Mail published articles 

with no Palestinian sources; on one occasion, it published an article with no Israeli 

sources. 

 

 

 

 

 

 

 



 10 

Three-Week Analysis of the Daily Mirror 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 

favour of the Palestinians: 

 

 

Sources

55%

45%

Palestine Israel

Words

61%

39%

Palestine Israel
  

 

 

The Mirror was the only newspaper to return figures of above 50% for both 

Palestinian sources and words. Viewed as individual day-to-day changes over the 

three weeks, the figures are as follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians rose six points to 55%, finishing with 80%. In all 26 articles, the 

Mirror used Palestinian sources; on three occasions, it published articles with no 

Israeli sources. 

 

 

 

 

 

 



 11 

Three-Week Analysis of the Daily Telegraph 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 

favour of Israel, more than any other newspaper: 

 

Sources

32%

68%

Palestine Israel

Words

37%

63%

Palestine Israel
  

 

 

The Telegraph was the least balanced newspaper, returning the lowest figures for both 

Palestinian sources and words used by those sources. Viewed as individual day-to-day 

changes over the three weeks, the figures are as follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians dipped significantly to 37% from 54%, contrary to the more general 

trend. This figure dropped further in the third week to just 20%. On three occasions, 

the Telegraph published articles with no Palestinian sources; Israeli sources were 

always used. 

 

 

 

 

 

 



 12 

Three-Week Analysis of the Evening Standard 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 

favour of Israel: 

 

Sources

42%

58%

Palestine Israel

Words

40%

60%

Palestine Israel
  

 

Of 10 newspapers, four were further from approaching a balance of 50 - 50% than the 

Standard. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures 

are as follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians rose significantly, from 23% to 52%. On three occasions, the Standard 

published articles with no Palestinian sources; on two occasions, it published articles 

with no Israeli sources. 

 

 

 

 

 

 

 



 13 

Three-Week Analysis of the Financial Times 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 

favour of Israel: 

 

 

Sources

41%

59%

Palestine Israel

Words

41%

59%

Palestine Israel
  

 

Of 10 newspapers, four were further from approaching a balance of 50 - 50% than the 

FT. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures are as 

follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians rose significantly, from 20% to 49%. On three occasions, the FT 

published articles with no Palestinian sources; on one occasion, it published an article 

with no Israeli sources. 

 

 

 

 

 

 

 

 



 14 

Three-Week Analysis of the Guardian 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a slightly greater 

proportion in favour of Israel for sources, but a slightly greater proportion in favour of 

the Palestinians for words given to sources: 

  

Sources

46%

54%

Palestine Israel

Words

52%

48%

Palestine Israel
  

 

After the Daily Express, the Guardian most closely approached a balance of 50 - 50%. 

Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures are as 

follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians remained equal, at 52%. The Guardian is the only paper to have 

included at least one source from either side in all its articles.  

 

 

 

 

 

 

 

 



 15 

Three-Week Analysis of the Independent 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 

favour of Israel, particularly on sources: 

 

Sources

36%

64%

Palestine Israel

Words

43%

57%

Palestine Israel
  

 

 

Only two newspapers were further from approaching a balance of 50 - 50% than the 

Independent. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the 

figures are as follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians more than doubled, from 32% to 70%. On three occasions, the 

Independent published articles with no Palestinian sources; Israeli sources were 

always used. 

 

 

 

 

 

 



 16 

Three-Week Analysis of the Sun 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 

favour of Israel, particularly on sources: 

 

Sources

37%

63%

Palestine Israel

Words

41%

59%

Palestine Israel
  

 

 

Only one newspaper was further than the Sun from approaching a balance of 50 - 

50%. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures are 

as follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

 

Following the ground invasion (say 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians rose significantly, from 37% to 53%. On two occasions, the Sun 

published articles with no Palestinian sources; on one occasion, it published an article 

with no Israeli sources. 

 

 

 

 

 

 



 17 

Three-Week Analysis of the Times 

 

The division of sources and words to either side demonstrated a slightly greater 

proportion in favour of Israel:  

 

Sources

43%

57%

Palestine Israel

Words

46%

54%

Palestine Israel
  

 

Of 10 newspapers, three approached a balance of 50 - 50% more closely than the 

Times. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures are 

as follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 

that day, no article was published. 

 

 

Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 

to Palestinians rose by four points, from 52% to 56%. The third-week value of 31% 

was low enough to render the overall average as 43%. The Times always used 

Palestinian sources; on one occasion, it published an article with no Israeli sources. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 18 

The Sunday Newspapers 
 

There were three Sundays over the course of the 21-day conflict. The British Sunday 

newspapers published a total of 40 articles that used sources to report the story. 

Overall, the division of sources and words used by sources on either side 

demonstrated a greater proportion in favour of Israel, particularly in terms of words 

given to sources: 

 

Sources

45%

55%

Palestine Israel

Words

35%

65%

Palestine Israel
 

 

Viewed as individual Sunday-to-Sunday changes over the conflict, the figures are as 

follows: 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

Palestine - Words Israel - Words Sources - Palestine Sources - Israel

 
 

The proportion of words given to Israeli sources remained consistently high, between 

63% and 68%. The proportion of sources used started equal, but then tipped in favour 

of Israel at 63% - 64% for the following two Sundays.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 19 

Number-of-Articles Breakdown 
 

Nine Sunday newspapers published a total of 40 articles over the three Sundays, with 

the greatest number coming the day after the ground invasion.  

 

 

Articles published 

 

12

16

12

0

5

10

15

20

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
 

 

The number of articles, and percentage of the total it represents, is shown below. 

 

 

 

8
7 7

5
3 3 3

2 2

20

17.5 17.5

12.5

7.5 7.5 7.5

5 5

0

5

10

15

20

25

S.

Telegraph

Observer S. Times S.

Express

IoS MoS S. Mirror NotW S. Star

Articles % Total

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 20 

Week-on-Week Changes 
 

This section demonstrates the changes in weekly averages for the British Sunday 

press in general, and for individual newspapers. In terms of sources, the results 

demonstrated a gradual reduction in the proportion given to Palestinian sources. 

 

50

37 36

0

10

20

30

40

50

60

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
 

In terms of percentage of words given to sources, the results demonstrated a gradual 

reduction in the proportion given to Palestinian sources, from a starting point already 

significantly below 50%. 

 

37
34 32

0

10

20

30

40

50

60

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 21 

Sunday Values of Percentage of Total Words and Sources used for Palestinians 

 

Newspapers varied in the proportions of sources and words given to sources from 

Sunday to Sunday. This information is presented below. 

 

 

Palestinian Sources 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

io
S

M
oS

N
otW

O
bs

er
ve

r

S
. E

xp
re

ss

S
. M

irr
or

S
. S

ta
r

S
. T

el
eg

ra
ph

S
. T

im
es

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
Note: The News of the World and Sunday Star published no articles on the third Sunday. 

 

 

Words given to Palestinian sources 

 

 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

io
S

M
oS

N
otW

O
bs

er
ve

r

S
. E

xp
re

ss

S
. M

irr
or

S
. S

ta
r

S
. T

el
eg

ra
ph

S
. T

im
es

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
Note: The News of the World and Sunday Star published no articles on the third Sunday. 

 

 

 

 

 

 

 



 22 

Individual Newspapers 
 

Palestinian sources in individual newspapers 

 

The Independent on Sunday averaged the highest for Palestinian sources, with 67% of 

sources being Palestinian. The Sunday Times (57%) and the Sunday Express (56%) 

were the other newspaper to average over 50%. Excluding these three newspapers, the 

average for the remaining ones was just 31%. The lowest average was the Mail on 

Sunday, with just 20% of sources being Palestinian.  

 

Words given to Palestinian sources in individual newspapers 

 

The Sunday Times was highest for words given to Palestinian sources, with 55%. The 

Sunday Express and the Independent on Sunday also averaged over 50%, with 54% 

and 51% respectively. Excluding these three newspapers, the others averaged just 

23%, less than a quarter. Again, the Mail on Sunday averaged lowest of all, with just 

14% of words used for sources being given to Palestinians. 


